Kisah Saya Dan "Pencuci Muka"

Bismillah,

Post kali ini lebih kepada pengalaman saya sendiri.

Sejak sekolah menengah, saya sudah mula memakai pencuci muka. Pada ketika itu, wajah saya sudah mula diserang jerawat. Memandangkan saya tinggal di asrama, saya turut berkongsi pengalaman dengan rakan lain yang memakai pelbagai jenis skincare.

Masa tu, pencuci muka yang paling popular adalah F**r & L****y. Saya mula menggunakan pencuci muka tersebut. Ya, saya cukup berpuas hati bila rakan-rakan saya memuji wajah saya semakin CERAH! Tapi, saya dapati, wajah saya mengelupas dan kering.Saya berhenti memakai pencuci muka tersebut.

Kemudian, saya beralih kepada pencuci muka biasa, yang berbentuk bulat, dan di kotaknya terdapat gambar betik. Tak pasti jenamanya. Kenapa saya memakainya? Sifat pencuci muka itu sudah saya maklum untuk menghakis kulit. Saya fikir, sifatnya yang menghakis kulit boleh menghakis jerawat sekali! 

Ternyata, sangkaan saya salah. Saya seorang atlit semasa di sekolah menengah. Sunburn pada wajah adalah normal bagi saya. Tapi, sejak memakai pencuci muka "betik" itu, sunburn saya semakin teruk, malah wajah saya juga terasa amat pedih. PEDIH yang amatttttt! 

Jadi, saya memutuskan untuk BERHENTI memakai mana-mana pencuci muka. Wah, keputusan yang berbaloi bagi saya pada ketika itu. Dah malas nak fikir pasal kecantikan kulit. 

Tapi, nampaknya keputusan tu akhirnya dipertimbangkan semula ketika usia menginjak 20 an. Kulit muka berminyak yang teramat dan whitehead blackhead bermaharajalela di muka! Mujurlah zaman saya masatu bukanlah zaman selfie wiefie ni semua...Saya kembali memakai pencuci muka. Menghilangkan kesan muka berminyak, dan kulit kusam, saya tempek bedak pada wajah. Yehaaa..masalah selesai. 

Saya menggunakan pelbagai jenis pencuci muka sehinggalah saya bekerja. Habis pencuci muka pertama, saya tukar jenama lain. Begitulah hingga seterusnya. 

Tahun kedua saya bekerja, saya telah join ahli SHAKLEE dan saya mencuba pencuci muka ni.


 Alhamdulillah, it's work!!!!!!!!!!!!

Sekarang?
  • Tak perlu lagi risau kulit berminyak atau kulit terlalu kering, sebab NW ni bantu menstabilkan minyak pada wajah
  • Tak perlu lagi tenyeh blackhead whitehead dan kulit mati pada wajah 
  • Tak buang duit untuk ke SPA!!!!
  • Tak perlu ke toilet setiap kali jam 10 am untuk menghilangkan minyak pada wajah (Saya je ke?) 
  •  
Nak tahu saya guna apa? Jom hubungi saya, 0148668003. Mari!!!!

No comments:

Post a Comment