PUNCA JERAGAT YANG WAJIB ANDA TAHU


1. SINARAN UV MATAHARI

Sedar atau tidak, kulit kita terdedah dengan sinaran terik panas matahari yang mengandungi UV setiap hari. Sinaran matahari mengandungi sinar UV A dan B yang menyebabkan kerosakan pada kulit kita. Ia bukan sahaja menyebabkan jeragat, malah yang lebih berbahaya menyebabkan kanser kulit!
 
2. KEHAMILAN

Wanita hamil juga sering mendapat masalah kulit seperti jeragat. Hal ini disebabkan hormon yang kurang stabil semasa tempuh kehamilan. Jeragat yang muncul semasa tempoh kehamilan dipanggil sebagai chloasma atau jeragat kehamilan. Oleh itu, ibu yang mengandung disarankan untuk mengambil nutrisi yang cukup untuk memastikan kulit sentiasa segar dan cantik. Pil kawalan kelahiran dan ubat hormon juga boleh menyebabkan jeragat di muka.



3. UBAT-UBATAN

Antara punca jeragat yang jarang disedari umum adalah pengambilan ubat-ubatan. Bukan semua ubat, ye! Beberapa jenis ubat-ubatan  mempunyai "side effect" kepada kulit kita. Ubat yang dimaksudkan akan mengurangkan  keupayaan untuk merawat dan penghasilan sel kulit baharu.

4. KOSMETIK

Kini, produk skincare semakin berlambak di pasaran. Tapi, jangan tak tahu, ramai juga sudah mula diserang jerawat dan jeragat kerana produk skincare tersebut rupanya tidak sesuai dengan kulit!

Sebab itu, ramai yang telah beralih menggunakan set nutriwhite shaklee kerana shaklee selamat, semula jadi dan berkesan!

Hypothyroidism
 5. HYPOTHYROIDISM

Hypothyroidism merupakan gangguan pada kelenjar tiroid, yang umumnya banyak menyerang wanita. Kebanyakan pesakit yang mengalami masalah ini akan mengalami pembengkakan di bahagian tiroid. Antara simptom penyakit ini adalah masalah kulit seperti kulit kering dan jeragat! Maka, pemakanan yang bernutrisi lengkap adalah sangat penting dalam mengatasi permasalahan ini.

 6. "BLEACH" KULIT

Bleach atau memutihkan kulit juga menyebabkan kulit kita menjadi semakin nipis. Bahan kimia merbahaya bukan sahaja akan menghakis kulit, malah menimbulkan tompok-tompok hitam dan lama kelamaan akan menjadi jeragat.

Jadi, batalkan niat anda untuk memutihkan kulit dengan kaedah "bleach", dan beralihlah dengan cara yang mudah, selamat, dan semula jadi. Saya syorkan anda mengambil SR Vitamin C Plus.

7. STRESS / TEKANAN

Stress kerja? Stress menguruskan hal rumah tangga? Stress belajar? Stress itu, stress ini? Ya, stress juga adalah salah satu punca jeragat diternak pada kulit dan wajah. Stress dan tekanan membuatkan radikal-radikal bebas dalam badan meningkat kerana hormon yang tidak stabil. Kemudian, jeragat pun naik dengan gembira. 

Cara bebas dari jeragat? Hubungi saya:
Mardhiyyah : 0148668003


No comments:

Post a Comment