Petanda anda kurang vitamin B


Penat? Tertekan? Carving Chocolate dan makanan manis?  

Awas! Itu adalah tanda-tanda anda kekurangan Vitamin B. Vitamin B diperlukan oleh badan untuk menukar makanan kepada tenaga. Apabila anda berada di bawah tekanan, atau mempunyai keadaan kesihatan yang serius, badan menggunakan vitamin B pada kadar yang sangat cepat. Apabila vitamin B semakin berkurang di dalam badan, gejala berikut mungkin berlaku:


  • Keletihan 
  • cepat marahgemuruh 
  • kebimbangan 
  • Perubahan mood 
  • kemurungan 
  • Keguguran rambut 
  • Kelemahan otot
  
Vitamin B boleh didapatkan dari bijirin, sayur-sayuran hijau, dan beberapa produk haiwan. Kita perlu makan makanan ini di dalam jumlah yang banyak setiap hari untuk mendapatkan bekalan vitamin B yang mencukupi atau menggantikannya dengan suplemen. 

Saya memilih ---
  • Vitamin B Complex Shaklee mengandungi vitamin B yang lengkap yang diperlukan oleh badan.
  •  Vitamin B Complex Shaklee mempunyai penyaluran zat makanan untuk meningkatkan penyerapan nutrien penting iaitu asid folik. Jumlah asid folik yang mencukupi amat penting kepada wanita mengandung bagi mengurangkan risiko kecacatan bayi.


Berikut adalah penjelasan lanjut vitamin B:
  1. Vitamin B1 (thiamine). Selain menjaga sistem saraf sentiasa sihat, vitamin ini diperlukan dalam mengubah makanan yang menjadi tenaga.
  2. Vitamin B2 (riboflavin). Ingin memiliki kulit dan mata yang sihat? Cukupkan keperluan vitamin B2 anda. Vitamin B2 juga menjaga sistem saraf agar tetap sihat serta membantu mencerna karbohidrat, protein, dan lemak dalam makanan.
  3.  Vitamin B3 (niacin). Vitamin ini juga berfungsi menjaga sistem saraf agar tetap bekerja dengan baik, menjaga kesihatan kulit dan mengubah makanan menjadi tenaga.
  4. Vitamin B5 (pantothenic acid). Vitamin ini menjaga kesihatan kulit, mencegah keguguran rambut.
  5. Vitamin B6 (pyridoxine). Vitamin ini membantu membentuk hemoglobin yang mengedarkan oksigen dalam darah ke seluruh tubuh, menukarkan protein dan karbohidrat dari makanan agar menjadi energy atau tenaga. Sistem saraf, kardiovaskular, pencernaan, otot, dan beberapa bahagian dari sistem imun pun terjaga dengan adanya vitamin ini di tubuh. 
  6. Vitamin B7 (biotin). Vitamin ini memiliki peranan penting dalam memecah lemak (nampak tak permainannya di situ?)
  7.  Vitamin B9 (folic acid). Bersama vitamin B12, vitamin ini penting dalam menghasilkan sel darah merah yang sihat, mengurangkankan risiko bayi dalam kandungan cacat sistem saraf pusat. 
  8. Vitamin B12 (cobalamin). Vitamin ini penting dalam penghasilan sel darah merah, memproses vitamin B9, mengubah makanan menjadi energy atau tenaga serta memastikan sistem saraf tubuh agar tetap sihat.
 Tidak pasti cara pengambilan? Banyak persoalan masih berlegar di dalam fikiran? Hubungi saya:
No Tel / WA - 0148668003
FB - Mardhiyyah Md Sahmilin
Id Shaklee - 1256066

No comments:

Post a Comment