4 PUNCA JERAWAT


Selepas beberapa tahun meninggalkan alam sekolah menengah atau kolej, tiba-tiba beberapa orang rakan begitu bersemangat untuk menganjurkan reunion. Nak berjumpa dan berborak sakan dengan rakan lama katanya. Pada masa tu, pasti ada antara kita yang risau. Bukan risau pilih baju yang bakal dipakai, tetapi malu dengan keadaan muka yang berjerawat!

Aha! Hari ni saya akan share 4 punca jerawat.
  1. Ketidakstabilan hormon
Masalah ni bukan hanya dihadapi oleh remaja sahaja tau! Orang dewasa pun, masih menghadapi masalah serius ni. Hormon yang tidak stabil menyebabkan minyak di muka keluar secara berlebihan.

2.Sebum terlalu aktif
Kalau perasan, pelakon-pelakon korea mempunyai kulit wajah yang berminyak juga! Tapi, kulit wajah berminyak mereka berbeza dengan kita. Ya, sebum adalah kilang minyak di kulit. fungsinya adalah untuk memastikan kulit kita sentiasa lembab dan segar. Walaubagaimanapun, sekiranya sebum terlalu aktif, penghasilan minyak akan menjadi lebih tinggi. Ia akan terkumpul di liang roma dan menjadi bengkak. Bakteria akhirnya akan menghasilkan jerawat kemerah-merahan.

3. Badan banyak toksik
Toksik biasanya akan keluar melalui liang pori-pori yang terdapat di muka dan badan manusia. Oleh itu, jika badan terlalu banyak toksin, jerawat akan makin terhasil. Sebab itu, tidak hairanlah jerawat turut tumbuh di belakang badan!

4. Wajah tidak dibersihkan dengan baik
Ya, penggunaan make up tidak salah. Walaubagaimanapun, penggunaan make up yang mengandungi bahan-bahan kimia tidak baik untuk kulit wajah kita. Pastikan anda menanggalkan make up menggunakan pencucui muka yang mampu membersihkan kotoran pada wajah sekaligus membekalkan nutrien kepada kulit wajah anda!


Nak tahu cara mengecut dan menghilangkan jerawat? Ikuti dan follow blog saya. iAllah saya akan kongsikan kepada anda.

No comments:

Post a Comment