Mari ketahui cara rawatan jeragat

Beberapa orang rakan saya sudah mengadu tentang jeragat yang sudah mula menompok pada wajah mereka. Tahukah anda apakah punca jeragat?

Punca jeragat boleh di baca di sini.

Banyak juga jenis rawatan jeragat. Nak tahu? 

 1. PENGLUPASAN KIMIA

Selalu dipanggil 'Peeling' merupakan pengelupasan kulit yang dilakukan secara kimia dengan menggunakan larutan kimia. Menggunakan larutan kimia? Bunyinya agak menakutkan. Penglupasan kimia akan menyebabkan Kemerahan (erythema), kulit mengeras dan mengelupas, bengkak (edema), infection, dan meningkatnya tahap sensitiviti terhadap sinar matahari.

2. RAWATAN LASER

Kaedah ini bertujuan menghapuskan bakteria yang ada di bawah permukaan kulit. Laser adalah teknik yang cepat dan tidak memerlukan jangka masa yang lama. Rawatan yang mengambil masa selama setengah jam ini juga perlu dilakukan berulang kali untuk mengurangkan jerawat yang aktif. Setelah beberapa sesi rawatan laser, biasanya jerawat akan berkurangan dan muka semakin licin serta membuatkan kecantikan lebih menyerlah dan wajah lebih bersinar. Antara faktor jeragat adalah perubahan atau ketidakstabilan hormon. Jeragat masih akan timbul selagi kita tidak mengambil nutrien yang mencukupi untuk tubuh kita. Jadi, tidak mustahil jeragat akan naik semula selepas rawatan laser, taw?!

3. MIKRODERMABRASION DAN HV IONTOPHORESIS


Cara ini menggunakan suatu alat untuk menghasilkan penglupasan secara mekanikal. Ia kemudiannya diikuti dengan rawatan Vit C Iontophoresis yang akan mencerahkan kulit. Kos rawatannya kira-kira RM 750 – 900 ( Untuk 6 kali rawatan)

4. KRIM DAN SUNBLOCK

Rawatan di atas tidak cukup sempurna selagi tidak menggunakan krim dan sunblock. Krim dan sunblock dipakai untuk menjaga dan melindungi kulit daripada sinaran UV matahari yang akan membuatkan jeragat naik pada kulit semula. 

5. RAWATAN TRADISIONAL

Banyak juga rawatan tradisional yang dikongsi di internet. Antaranya adalah :


-Timun hancur dicampurkan dengan tepung jagung. Kemudian, campuran tersebut disapu ke seluruh muka dan dibiarkan hingga kering. 

-Sehelai tisu direndam ke dalam dua biji putih telur. Tisu tersebut kemudian ditampal pada tempat yang ditumbuhi bintik hitam. Setelah kering, tanggalkan dan cuci wajah dengan air. 

 -Beras pulut dicampur dengan kulit kayu manis. Gorengkan tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar dan gosokkan pada muka dan dibuat dua kali seminggu.

6. RAWAT DENGAN SUPPLEMENT

Saya memilih merawat dengan supplement. Seperti yang pernah saya nyatakan, jeragat tidak cukup dirawat secara luaran sahaja, kerana jika kita hanya merawatnya secara luaran, tidak mustahil jeragat akan menyapa kita semula! 

Maka, saya memilih supplement, yang menstabilkan hormon, memudar dan seterusnya menghilangkan jeragat dengan selamat, serta mencerah dan mencantikkan kulit!

Nak tahu bagaimana? Hubungi saya.  iAllah, Saya akan supply, ajar cara makan berkesan dan pantau kesannya. Hubungi saya, taw..

Mardhiyyah : 0148668003

No comments:

Post a Comment